اعتقاد به ظهور حضرت مهدی از باورهای مهم اهل‌سنت و از علایم كبرای قیامت به حساب می‌آید؛ تا آنجا كه برخی از محدثان و محققان اهل‌سنت روایاتی را كه پیرامون ظهور حضرت مهدی نقل شده است در حد تواتر معنوی می‌دانند و منكر مطلق آن را فاسق می‌خوانند.
اهل‌سنت و شیعه درباره بشارت‌های پیامبراسلام صلی‌الله‌علیه‌وسلم راجع به ظهور حضرت مهدی و مأموریت جهانی و شخصیت معنوی و نشانه‌های ظهور و ویژگیهای انقلاب ایشان تا حد زیادی اتفاق نظر دارند؛ امّا تفاوت اساسی در آن است كه شیعیان معتقدند حضرت مهدی امام دوازدهم و فرزند محمد بن حسن عسكری است كه در سال 255 هجری متولد شده و هم اكنون زنده و غایب است؛ در حالیكه اهل‌‌سنت معتقدند كسی با نام و لقب مهدی هنوز متولد نشده و غایب نیست، بلكه چنین فردی با نام محمد بن عبدالله و ملقب به «المهدی»، از خاندان رسول‌اكرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در قرب قیامت به منظور احیاء و تجدید دین اسلام ظهور خواهد كرد.
محققان و دانشمندان اهل‌سنت ظهور حضرت مهدی موعود را در قرب قیامت از معتقدات اهل‌سنت و جماعت بر شمرده‌اند:
1ـ شیخ الاسلام احمد بن عبدالحلیم مشهور به ابن‌تیمیه‌رحمه‌الله می‌فرماید: «ان الاحادیث التی یُحْتَجُّ بها علی خروج المهدی احادیث صحیحة رواها ابوداود و الترمذی و احمد و غیرهم من حدیث ابن‌مسعود و غیره»(7)؛ ‹احادیثی كه از آنها بر خروج مهدی استدلال می‌شود صحیح‌اند، آنها را [محدثان بزرگ همچون]امام ابوداود، ترمذی، احمد و دیگران از سند عبدالله‌بن‌مسعود رضی‌الله‌عنه و دیگر اصحاب، روایت نموده اند›.
2ـ علامه مسعودبن‌عمر تفتازانی متوفی 792 هـ می‌فرماید: «قد وردت الاحادیث الصحیحة فی ظهور امام من ولد فاطمة الزهرا رضی‌الله‌عنها یملا الدنیا قسطاً و عدلاً كما ملئت ظلماً و جوراً»(8)؛ ‹ احادیث صحیحی درباره ظهور امامی از دودمان فاطمه ‌زهرا رضی‌الله‌عنها روایت شده كه وی دنیا را پر از قسط و عدل خواهد كرد چنانكه پر از ظلم و ستم شده است.›
3ـ علامه جلال‌الدین سیوطی به نقل از امام ابوالحسن محمد بن حسین سحری و امام ابوالعباس احمد بن محمد هیتمی به نقل از برخی ائمه آورده‌اند كه: «قد تواترت الاخبار و استفاضت بكثرة رواتها عن المصطفی صلی‌الله‌علیه‌وسلم بمجیء المهدی و انه من اهل بیته و انه سیملك سبع سنین و انه یملا الارض عدلاً»(9)؛ ‹ اخبار و روایات درباره آمدن مهدی متواتر است و از جهت كثرت راویان آن از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم در حد استفاضه است، كه بیان می‌دارد مهدی از اهل بیت ایشان است و هفت سال حكومت خواهد كرد و زمین را پر از عدل و داد می‌كند.›
4ـ امام محقق و محدث، شمس‌الدین محمدبن‌احمد سفارینی حنبلی (متوفی 1188 هـ) می‌فرماید:
« قد كثرت الروایات بخروج المهدی حتی بلغت حد التواتر المعنوی و شاع ذلك بین علماء السنة حتی عد من معتقداتهم فالایمان بخروج المهدی واجب كما هو مقرر عند اهل العلم و مدون فی عقائد اهل السنة و الجماعة»(10)؛ ‹روایات پیرامون خروج مهدی بسیار زیاداند و به حد تواتر معنوی رسیده‌اند و این مسأله در میان علمای اهل‌سنت به قدری شایع است كه از معتقدات آنان به حساب می‌آید، لذا ایمان به خروج مهدی واجب است چنانكه این مسأله نزد اهل علم به اثبات رسیده و در كتب اعتقادی اهل‌سنت و جماعت تدوین شده است.›
5ـ امام احمد بن عبدالرحیم معروف به شاه ولی‌الله محدّث دهلوی (متوفی 1176 هـ) می‌فرماید: «همچنین ما به یقین می‌دانیم كه شارع علیه‌الصلاةوالسلام نص فرموده است به آنكه امام مهدی در اوان قیامت موجود خواهد شد و وی عندالله و عند رسوله امام بر حق است و پر خواهد كرد زمین را به عدل و انصاف چنانكه پیش از وی پر شده باشد به جور و ظلم؛ پس با این كلمه افاده فرموده‌اند استخلاف امام مهدی را، و واجب شد اتباع وی در آنچه تعلق به خلیفه دارد چون وقت خلافت او آید» (11).

+ نوشته شده توسط حامد در یکشنبه ۱۳۸۹/۰۸/۰۹ و ساعت 19:48 |